Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak sem přežil základku

Po uvodních incidentech s účou v první třídě mě byla jasná válka, že vod učitelskéch můžu čekat jenom samé voltr.

Každó chvilu bez varování zkóšeli nebo dávali přepadový písemky. Příde mi to, jako dyž někdo zaútočí bez vyhlášení mlaty. Kromě teho kantorský šmírovali co dělám, jestli nekecám, zkrátka svoboda projevu byla totálně v gébišu. A každó chvílu bonzovačka starém medvědům na domášov, nebo mě aspoň natřeli na třídních schůzkách. Naši dycky před rodičákem losovali, kdo z nich si pude do bódy dát vynadat.

Vod šestý třídy sem měl za třídní takovó „Suchó vrbu“, se kteró nebyl už vůbec žádné hantec. Učila matiku s fyzikó, což je vražedná kombinace i pro borca, natož pro koc. Už vod první čučky sme si nesedli. Páč sem upřimnej, hned ze startu jsem jí nameldoval, že mi vůbec néni sympatická. Tím se náš vztah definitivně upevnil.

Jeden čas mně používala i jako etalon. Když měl někdo něco moc špatný, tak mu hned zavařila, že to má dokonce horší než já.

Přitom já byl v celku dobrman a nedělal až tak velký vlny. Ale byl sem vodjakživa těžké pechfógl.

To co procházelo jiném, mě nikdy neprošlo.

Jednó vo přestávce před matikó sem takhle obkresloval matematické úkol, kerý mě den dopředu starý medvědi bianco podepsali, páč nevěděli taky vo co gou. Jak tak šrajbčím, začali se do mě borci strefovat suchým rohlíkem. Do dózny, do cemru a furt a znova. Já musel šrajbčit, aby mě Suchá vrba nedala flastr. Tak sem nemohl ani uhébat a ani se bránit. Až teprv když sem úkol dopsal, lapl sem ten rohlík a mířil na běžícího borca, že ho trefím. Stál u futer do třídy, tak sem ho po něm mázl, borec vodběhl a já jenom zgóml, jak se ty futra votevřely a strčila do nich dóznu Suchá vrba. Hezky se ten rohlajs vod její řepy vodrazil...

Pak sme taky jeli na vélet do Bratislavy. Prochodili sme celé ten štatl, hrad i novodurové most přes Dunaj a ve finálce mi k vlaku donesla moja Bratislavská teta na cestu škatulu třešní ze zahrádky. Zapluli sme z borcama do kupéčka a začli ty kiršle chálovat. Pecále a shnilé kósky sme vraceli zpátky do krabice. Až sme to zbagrovali, zgóml sem, že se krabica nevydá do koša. Tak sem votevřel fenstr a vymachtoval škatulu fenstrem ze šnelcuku aus. Vůbec mě nedošlo, že za nama kempuje v kupéčku Suchá vrba a má taky votevřený okno. To mně docvaklo až potem, co dveře našeho kupé rozrazila prapodivná vyschlá běsnící gappa s pecálama a shniléma kiršlama v haryzonech, v auglách, ovarech a na dresu. A jak to po ní fšecko špica stýkalo! Škoda, že nikdo neměl foťák.

Po temto zážitku sem měl vystavenó stopku na školní vélety a výjimku sem dostal až na šlusovó akcu před koncem devítky, véšlap do Krkonoš.

V tý době už sem byl přijaté na gympl, což Suchá vrba nemohla vůbec zkósnót, dusila mě v matice a oslovovala mě pejorativně „gymnazisto“.

Krkonoše byly špica, akorát sme museli jednó přespat na Labský bódě. Milovaná třídní měla takový boby, aby se něco nestalo, že sem musel potupně šlófčit na cimře s ňó a s kocórama. Sajtna borců dělala bugr beze mě a já chmuřil. Ještě mě vyhnala spat na regál na patrovó betlu. Na vedléším regálu šlófčila moja sósedka z lavice, tak hned jak Suchá vrba zhasla, začal sem sósedce šeptat do ovaru horory. Dostala fedry a hlásí:

„Žany, nech teho!“

A já meldoval dál vo upírskéch co kempujó v dubovéch spacákách.

A Dáša zase: „Žany nech teho, já má fedry!“

V tem se rozvítilo světlo na cimře a Vrba hantýruje:

„Dášo, co ti dělá? Gymnazisto, neobtěžuj spolužačku, nebo z toho budeš mít ještě dvojku z mravů!“

Asi gómala, že chcu sósedce listovat v čítance, nebo testovat bresty.

Tak sem se dušoval že nic, sósedka šplóchla, že je to jen verbální válka, žádný harašení a Vrba se upokojila.

Mórgen mě vzbudil lomoz v cimře, kocóři se trósily na retych, stará raketa házela sicnu na betli a vydávala pokyny. Cétil sem, jak mám po noci natlakovanó vanu, a že by to chcelo krapet upustit luft. Kdyby v cimře byli borci, tak by to byla jiná válka. U borců je to spíš sportovní záležitost, kdo víc a silněji. Ale s babama néni v temto punktu žádné sport ani lochec.

„Už bys taky gymnazisto mohl seskočit, abychom na tebe zase nečekali,“ hodila mně nenávistně úča.

Tak sem z tý betle hópnul dolů. Okamžitě sem ucétil, jak se mi ve vzduchu povolily všechny svaly, včetně teho, kerýmu se odborně hóká svěrač. Letěl sem luftem a zdála se to bét hodina. Provázen táhlým, řízným a velice charakteristickým zvukem, který přetrvával ještě asi deset vteřin po mém přistání.

Vnímal jsem vyvalený, vodnatý modrý augle Starý vrby a kolem stojících spolužaček. V pokoji bylo hrobové ticho. Špendlík byste uslyšeli spadnót.

Vůbec sem negómal, jak to mám komentovat. Tak jsem bez jakékoliv logiky zavařil „Tak to bysme měli!“ a vypochodoval z cimry aus…

 

 

Autor: Honza Hlaváček | čtvrtek 15.11.2012 11:45 | karma článku: 13,98 | přečteno: 1576x
  • Další články autora

Honza Hlaváček

Štyngec

Už jako malé datel sem zgómnul, že když někdo veřejně pustí barvu, je to zavržení hodné počin. Můj životní souputnik Jara, přezdívaný v dospělosti nelichotivě rygól nebo štyngec, je teho živoucím důkazem.

29.1.2017 v 15:30 | Karma: 17,04 | Přečteno: 777x | Diskuse| Brno

Honza Hlaváček

Švejk v hantecu

Tak co, milí kalósci, už ste měli dneska pribiňáčka? Fčil vám hóknu do placu válku, jak by to vypadalo, kdyby Hašek lajfčil ve štatlu a napsal tam tu svoju legendární bichlu.

21.9.2016 v 9:30 | Karma: 24,84 | Přečteno: 1067x | Diskuse| Brno

Honza Hlaváček

Volební válka pojede!

Už vod oltecovéch járů je jasné vál, že většina volebních válek skončí ve finálce levanduló.

3.10.2014 v 11:30 | Karma: 9,06 | Přečteno: 624x | Diskuse| Kultura

Honza Hlaváček

Jak sem jezdil na gympl do Vanglu

Vanglácké gympl Žanka Blahoslavovýho má svoju tradicu. V sedumdesátách jařinách slóžil v neposlední řadě taky jako vodkládačka kantorskéch s nějakým škralópem a útočiště jungšálů, kerý v Brnisku z nějakéch důvodů do škol nevzali.

7.12.2012 v 18:36 | Karma: 12,99 | Přečteno: 1066x | Diskuse| Ostatní

Honza Hlaváček

Jak sem vegetil v hokně na véšce

Roční stáž na véšce byla docela špicová klukovina. Půl hokny se bádalo na nějakým zadaným válu a na druhó půlku sem dělal profáka na cvikách.

2.9.2012 v 11:35 | Karma: 14,23 | Přečteno: 1415x | Diskuse| Věda

Honza Hlaváček

Nésu sklenář, su jen chabrusové…

Nemám pamatováka na ksichty. Vodjakživa. Těch trapasů, co já zažil. Až včil sem se domáknul, že su vlastně chabrusové. Tu nemoc majó dvě procenta populce a hantýruje se jí prosopagnosie, neboli obličejová slepota.

18.10.2011 v 10:13 | Karma: 13,70 | Přečteno: 1583x | Diskuse| Osobní

Honza Hlaváček

Jak sem hrál divadlo

Po první návštěvě cirkusu sem měl jako kindoš o své budoucí profesi celkem jasnó představu. Klauni, kerý se kopali do gébyšu a křičeli: „Jé, pane šiditéli“ mě prostě vzali luft.

10.10.2011 v 14:25 | Karma: 13,23 | Přečteno: 948x | Diskuse| Kultura

Honza Hlaváček

Valentýn, radovanec zabóchléch!

Vo nějakým radovancu zabóchléch sme za bolša jako jungšáli neměli vůbec žádné ánunk. Akorát se hrnul radovanec hajfáčů, kerýmu se hókalo MDŽ, radovanec háčka a radovanec kindošů. Ani vo mutrfestu tehdá nebyl žádné hantec.

14.2.2011 v 11:05 | Karma: 17,32 | Přečteno: 1549x | Diskuse| Ostatní

Honza Hlaváček

Folklórní války hodily sokl mojí familce

Folklór v naší familce má poměrně privilegované flečmen. Vždyť vlastně moji starý medvědi se prvně ve svým lajfu zgómli a následně dali do holpecu vo Strážnickým radovancu.

7.2.2011 v 14:05 | Karma: 13,39 | Přečteno: 1475x | Diskuse| Ostatní

Honza Hlaváček

Je tu vízo – pohroma ve familce!

Konec ledna nikdy nevěstil nic dobrýho.V bódě nám vystavili noty vo tem, jak sme uplynulý metry makali a jak se nám dařilo lozit učitelském do gébišu.

31.1.2011 v 10:35 | Karma: 12,20 | Přečteno: 1577x | Diskuse| Společnost

Honza Hlaváček

Mikec, anděl a rohaté se už rychtujó

Jestli máte na domášově šropála, je jasné vál, že právě nastal čas dohóknót návštěvu Mikeca a jeho sajtny. Aspoň většina staréch medvědů góme, že je to pro jejich kindoše ten správné adrenalinové zážitek.

29.11.2010 v 14:00 | Karma: 15,11 | Přečteno: 1722x | Diskuse| Ostatní

Honza Hlaváček

Náš kapesní čokl Max měl kýlu

V srpnu sme si konečně dotáhli na domášov Benovýho vodlitka Maxa. Gómali sme, jaké bude mít fotr Ben těžké radovanec a vono leda kulový. Spíš mu aktivity jeho synátora lezly na nerv.

24.11.2010 v 10:35 | Karma: 13,15 | Přečteno: 1792x | Diskuse| Brno

Honza Hlaváček

V Národním muzeu só Starý pověsti český v hantecu!

Jasné vál je, že vod 5. říjenca nahodila startovačku výstava „Fósatý cajzlovský storky“. Kempuje v Národním muzeu v Práglu na Vencaplacu. Osobně mě fýra výstavy pan doktor Mašek voslovil s tem, abych storky na infopanelech přebóchl do hantecu, aby našinec, keré dovesluje do Práglu z moravský hródy, byl v obrazu.

15.11.2010 v 13:35 | Karma: 17,37 | Přečteno: 1878x | Diskuse| Kultura

Honza Hlaváček

Černý datum - 1. září

Tož se to zase blíží. Bódy rozvalijó po prázdninách futra a jungšáli budó mít zase na deset metrů po ftákách.

25.8.2010 v 12:25 | Karma: 13,38 | Přečteno: 1427x | Diskuse| Osobní

Honza Hlaváček

Radovanec háčka je zase tady!

Letos je to těžká pasovka, Radovanec háčka vychází na sobotu, takže žádné laláč – haklkrén nebude.

30.4.2010 v 12:05 | Karma: 10,55 | Přečteno: 1444x | Diskuse| Ostatní

Honza Hlaváček

Dvě pětky fósatéch not, šrajbnutéch lajfkó...

Motto : Už jak jungšál sem musel ty noty slýchat. V bódě i vod staréch medvědů. Když podle nich pré budu dýchat Neskončím nikdy u ledu.

29.4.2010 v 11:00 | Karma: 9,11 | Přečteno: 1369x | Diskuse| Ostatní

Honza Hlaváček

Tak už nemáme čtyřprocentního čokla!

Kdysi sem smutně konstatoval, že náš Ben je bukvica. Teda, takhle ho pomluvili vlastníci fenky s přetočeným tachálem, co ho vůbec netankovala.

19.4.2010 v 11:05 | Karma: 16,59 | Přečteno: 1465x | Diskuse| Ostatní

Honza Hlaváček

Mr.GS na téma funus, aneb co nebylo v bedně

Loni ste mohli v pořadu Mr. GS zgómnót můj simultální překlad funusu do hantecu (viz. víďo ve finálce storky). Fčil vám hóknu do placu, jak sem se v tem oboru vyučil.

17.3.2010 v 12:10 | Karma: 14,34 | Přečteno: 2120x | Diskuse| Ostatní

Honza Hlaváček

Náš kapesní čokl Ben měl pátý nargle.

Před pěti jařinama byl náš šropál dlóhodobě chabrusové a musel bét zamachlované na domášově do konca školního járu. Fest chmuřil, že se nudí a tak sme se stařkó vyměkli a odkévali nákup čokla.

15.3.2010 v 12:30 | Karma: 17,11 | Přečteno: 1709x | Diskuse| Ostatní

Honza Hlaváček

MDŽ - Radovanec babáčů

Radovanec babáčů se včil už tolik neprožívá. Vytlačil ho květnové Radovanec muter. Ale je to nedogómaný, páč mutra je jen podmnožinó babáča.

8.3.2010 v 10:45 | Karma: 14,27 | Přečteno: 1590x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 33
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3659x
Zpěvák, bavič a šiřitel brněnského hantecu. Osobní stránky http://www.honzahlavacek.com